変身物語 METAMORPHOSES
2018 – (ongoing) レントゲンフィルム、シャウカステン、ガラス、陶土、磁土、映像 他
5年間の闘病の末2015年に亡くなった愛犬の遺骨は、火葬の後に納骨せず、未だ実家の居間に置いてある。火葬の時、家族と触れたあの小さく美しい遺骨をもう一度見たいが、骨壷の中には辛くも幸せだったあの時間の空気が詰まっているようで、その蓋を開けることはできなかった。開けてしまえば、あの時間を失って二度と戻れないだろう。
私は2018年のある日、骨壷が入った骨箱ごとCTスキャンを撮ることにした。
スキャンデータを元に遺骨の3Dデータを作成し、3Dプリンタで出力する。出力した樹脂製の遺骨を型取りし、様々な素材に変身させる。例えば硝子に、例えば陶磁に。
その記憶も何もかも、死を境に失うものばかりだった死者に纏わる一切が、これを機に増幅していく。様々な素材に触れ美しさをそのままに変容する姿を見て、私は私自身の変化も受容できるように思えた。
現代の葬制は死を日常生活から遠ざけ、やがて死者は社会に実在しなくなった。
重い墓石のなか、骨壺のなかに覆い隠された死者を、私の葬法で繰り返し変身させ、私は死者を失わない。その変身の過程を見せる物語である。
The remains of my beloved dog–who passed away in 2015 after battling illness for five years–still sit in my parents’ living room, not having been put to rest after cremation. When my dog was cremated, I wanted once more to see those small and beautiful remains that my family and I had touched.
However, feeling as if the urn was filled with the air of that bittersweet time, I could not open its lid. Once opened, that lost time could never be put back.
One day in 2018, I decided to take a CT scan of the box containing that urn.
I turned the scan data of the remains into 3D data and output it with a 3D printer. I then made a mold of the resultant resin version of the remains, transforming them into varied materials, such as glass or ceramic.
This act becomes an opportunity to amplify the entirety of this being, who lost everything and all memory at the boundary of death. By touching these varied materials and seeing this figure transform with its beauty intact, I have also come to accept my own transformations.
Modern funerals have kept death away from everyday life so that eventually, the dead no longer exist in society. The dead, hidden under heavy tombstones or in urns, are transformed repeatedly through my funeral methods; I do not lose them. That transformation process is told in this story.